Teetkö sinä töitä pyramidiyrityksessä?

2018-09-28

 

Suoramyynti- eli verkostomarkkinointialan yrittäjänä törmään usein siihen, että minun väitetään toimivan pyramidiyrityksessä. Kaikkien näiden vuosien jälkeen pahoitan siitä edelleen mieleni. Typerää, mutta inhimillistä. Olisinko parempi ihminen, jos pystyisin kovettamaan itseni moista ilkeilyä vastaan, tuskin. Ja moni pyramidista puhuja ei edes tee sitä ilkeyttään vaan tietämättömyyttään. Toki on niitäkin, joille suoramyynti on yhtä kuin pyramidihuijaus, mutta jättäkäämme heidät omiin kupliinsa.

Verkostomarkkinointi on yritystoimintaa, jossa emoyhtiöllä on sopimus itsenäisten jälleenmyyjien kanssa, jotka myyvät yrityksen tuotteita ja joilla on sen lisäksi mahdollisuus hankkia ja kouluttaa myyntiorganisaatiota, jonka liikevaihdosta emoyritys maksaa komissiot. Itsenäisenä jälleenmyyjänä on aina osa myyntiorganisaatiota eli verkostoa, jossa jokaisella on samat mahdollisuudet tehdä töitä ja hankkia tuloja täysin riippumatta siitä missä kohtaa verkostoa on tai minkälainen työ- tai koulutustausta on. Organisaatio ei ole pyramidi, jonka huipulla olijat ansaitsevat huimia palkkioita.

Niin sanotut tavalliset liikeyritykset ovat pyramideja. Huipulla olevat toimitusjohtajat nostavat isoa palkkaa ja hurjiakin - joskus ansaittuja, joskus ei - bonuksia. Pyramidin huipulta organisaatio alenee ja levenee pienempiin johtajiin ja heidän allaan työskenteleviin päälliköihin ja lopulta edelleen leveimpään suorittavaan portaaseen. Taso tasolta palkka pienenee, eikä suorittavasta portaasta ole mahdollista nousta pyramidin huipulle ylimpään johtoon.

Sydäntä lämmitti eilen, kun yksi Nordic Business Forumin puhujista, Gary Hamel, jonka mm. Wall Street Journal on rankannut tittelille "the world’s most influential business thinker", (https://www.nbforum.com/nbf2018/speakers/gary-hamel/) nimitti maineikkaita ns. tavallisia liikeyrityksiä pyramideiksi. Hän moitti joidenkin isojen, menestyneiden yritysten ylintä johtoa käsittämättömästä näköalattomuudesta. Noiden ”pyramidi”yritysten korkein johto ei ollut osannut tulevaisuuden strategioissaan varautua muutokseen ja kehitykseen. Vastuu menetyksistä on pyramidiorganisaatioiden kovapalkkaisella ylimmällä johdolla, laivan kapteenilla, jolta puuttuu nöyryys ja uteliaisuus, ei alimmalla suorittavalla tasolla.  

Tuo tunnin mittaisen puheenvuoron oivaltava yksityiskohta ilahdutti päivääni suunnattomasti! Voimme kutsua pyramidiksi tavallisen liikeyrityksen organisaatiota, kun taas verkostomarkkinointiyrityksen rakenne on kuten nimikin kertoo, verkosto.